top of page

KOCHAM TO, CO ROBIĘ

Dagmara Masternak 102858.jpg

Jak trafiła Pani do branży wzornictwa?

To byÅ‚a seria przypadkowych zdarzeÅ„. Tak to oceniam z perspektywy 14 lat pracy. Na poczÄ…tku rozpoczęłam wspóÅ‚pracÄ™ z firmami: Marset i Decor Walther. Praca dla tych marek staÅ‚a siÄ™ mojÄ… pasjÄ… i bardzo mnie zaabsorbowaÅ‚a. To byÅ‚a prawdziwa życiowa rewolucja. Gdybym miaÅ‚a zmierzyć siÄ™ z tÄ… decyzjÄ… po raz drugi, nic bym nie zmieniÅ‚a.

Po studiach licencjackich wyjechaÅ‚am na póÅ‚tora roku do Niemiec, aby uczyć siÄ™ jÄ™zyka niemieckiego, który uwielbiam. Po powrocie do kraju podjęłam siÄ™ obowiÄ…zków zwiÄ…zanych z kontaktami handlowymi. Wtedy przyszÅ‚a pierwsza propozycja zostania agentem niemieckiej marki. MiaÅ‚am niewiele ponad 20 lat, nie chciaÅ‚am ryzykować i wybraÅ‚am stabilizacjÄ™, którÄ… gwarantowaÅ‚ mi dotychczasowy etat.  Choć lubiÅ‚am swoje zajÄ™cia, szybko zdaÅ‚am sobie sprawÄ™, że pewność tego, co wydarzy siÄ™ na koniec dnia, przewidywalność to nie wszystko. Å»eby żyć peÅ‚niÄ… życia, potrzebujÄ™ wyzwaÅ„, czegoÅ› nowego – nowych projektów, rozwiÄ…zaÅ„, metod, możliwoÅ›ci sprawdzania siebie i tego, na co mnie stać. MiaÅ‚am 28 lat, kiedy zaoferowano mi pracÄ™ dla firmy Köhler – niemieckiego producenta ceramiki i armatury sanitarnej. Fakt, że na co dzieÅ„ bÄ™dÄ™ mogÅ‚a porozumiewać siÄ™ po niemiecku, byÅ‚ dla mnie szalenie ważny – nie chciaÅ‚am zapomnieć tego jÄ™zyka. Ale równie interesujÄ…ca byÅ‚a perspektywa pracy z doskonaÅ‚ym wzornictwem i projektantami z pierwszej ligi Å›wiatowej. Dobry, ponadczasowy design zawsze pozostawaÅ‚ w krÄ™gu moich zainteresowaÅ„. Intuicyjnie potrafiÅ‚am odróżnić dobre wzory od sÅ‚abszych. ZdecydowaÅ‚am siÄ™ podjąć wyzwanie. Kolejne propozycje przyszÅ‚y szybko. WspóÅ‚pracÄ™ zaproponowaÅ‚a mi m.in. hiszpaÅ„ska marka Marset, producent lamp i oÅ›wietlenia, później zaÅ› Decor Walther, niemiecki producent luksusowych akcesoriów Å‚azienkowych.

W tamtym czasie zostaÅ‚am również mamÄ…. Rodzina zawsze byÅ‚a dla mnie bardzo ważna, choć z powodu miÅ‚oÅ›ci do tego, co robiÄ™, zdarzaÅ‚o mi siÄ™ nieraz przekraczać granicÄ™ pomiÄ™dzy życiem zawodowym a prywatnym. DziÅ› wiem, że przepis na prawdziwy sukces wymaga równowagi. Mimo mojego ogromnego zaangażowania w wiele przedsiÄ™wzięć, staram siÄ™ znajdować czas na życie poza pracÄ… i odpoczynek.

 

 

Dostała Pani jako młoda osoba duży kredyt zaufania i odpowiedzialność od marek zachodnich. Jak wspomina Pani początki swojej drogi zawodowej w charakterze przedstawiciela?

Ogromnym wsparciem byli dla mnie nasi partnerzy, czyli dealerzy, którzy chÄ™tnie dzielili siÄ™ swoim doÅ›wiadczeniem. Internet nie byÅ‚ wówczas tak powszechny, to byÅ‚y inne czasy. OczywiÅ›cie nic nie przychodziÅ‚o Å‚atwo i nieraz bywaÅ‚o trudno, ale miaÅ‚am w sobie upór i determinacjÄ™, by marki, którymi siÄ™ opiekowaÅ‚am, zaistniaÅ‚y na rynku.

 

Jak się Pani udało odnaleźć w kulturze pracy firm z południa Europy i z Niemiec?

Jestem dobrze zorganizowana. Wymagająca od siebie, ale i od innych. Producenci doskonale wiedzą, że aby osiągnąć sukces, musimy zaoferować polskim klientom najlepszy serwis.

 

Co jest kluczem do dÅ‚ugotrwaÅ‚ej wspóÅ‚pracy z partnerami?

Zdecydowanie – profesjonalizm i oddanie. Inspirowanie siÄ™ nawzajem. Rozumienie siÄ™ bez sÅ‚ów, potocznie zwane “chemiÄ…”.

Na marginesie zdradzÄ™, że kiedy zaczynaÅ‚am, wyobrażaÅ‚am sobie, że taki charakter pracy bÄ™dzie miaÅ‚ wielki atut – wolny czas na rozwijanie pasji, np. podróże. Teraz mogÄ™ powiedzieć, że nawet w podróżach pracujÄ™, czasu na hobby mam  niewiele. Ale dostrzegam też, że moje życie nie jest jednowymiarowe, udaÅ‚o mi siÄ™ poÅ‚Ä…czyć różne kawaÅ‚ki życiorysu. A możliwość poznawania wielu ciekawych osobowoÅ›ci jest bezcenna.

 

Pani praca to jednak nie tylko sprzedaż produktów, ale też edukowanie, podpowiadanie rozwiÄ…zaÅ„.

To prawda, lubiÄ™ inspirować innych. Prowadzenie szkoleÅ„ to kontakt z ludźmi, interakcje, potrzebujÄ™ tego jak powietrza. Wymiany opinii, poglÄ…dów.

Nieustanne szkolenia sÄ… wpisane w ten zawód.

 

Znakomicie się Pani odnalazła w architekturze wnętrz.

Architektura mnie zafascynowała! Zgłębianie tej tematyki to przyjemność. Pozwala na kontakt z pięknymi przedmiotami, budynkami i interesującymi projektantami. Studiuję biografie: Arne Jacobsena, Zahy Hadid, Patricii Urquioli, dużo czytam o designie.

Szczególnie imponuje mi Zaha Hadid, Irakijka, która w Å›wiecie architektury, zdominowanym przez mężczyzn, byÅ‚a w stanie osiÄ…gnąć spektakularny sukces. Ogromne wrażenie zrobiÅ‚o na mnie muzeum jej projektu w Kopenhadze (Ordrupgaard Museum). Dużym sentymentem darzÄ™ ponadczasowe projekty Ray i Charlesa Eamesów. Ze wspóÅ‚czesnych projektantów ceniÄ™ Sebastiana Herknera, który Å‚Ä…czy nowe technologie z recyklingiem dawnych tradycji rzemieÅ›lniczych.

Dzisiaj już nie jestem w stanie przejść obojÄ™tnie obok ciekawego przedmiotu. Te, które mnie najbardziej zaintrygowaÅ‚y, mam w przestrzeni domowej. DostÄ™p do nowoÅ›ci nie daje mi jednak spokoju, ciÄ…gle chciaÅ‚abym coÅ› w swoim domu zmieniać.

 

 

Najbardziej spektakularne realizacje architektoniczne w Polsce, przy których miaÅ‚a Pani okazjÄ™ wspóÅ‚pracować, to…

JednÄ… z pierwszych, która zapadÅ‚a mi w pamięć, byÅ‚ luksusowy hotel Hyatt w Warszawie, do którego firma Decor Walther dostarczyÅ‚a akcesoria Å‚azienkowe. To niesamowite uczucie być częściÄ… tak prestiżowego przedsiÄ™wziÄ™cia.

NajnowszÄ… realizacjÄ…, z której jestem dumna, jest natomiast Jazz Club i Hotel Nobu w Warszawie. To bardzo minimalistyczne wnÄ™trza, wyraziste, teatralne.

Nie mogÄ™ nie wspomnieć o kasynach Hit i kinach Helios projektu Piotr GieraÅ‚towski i Partnerzy. Te projekty sÄ… dla mnie szalenie ważne, podobnie jak projekty butików Mohito. We wnÄ™trzach hoteli Bristol i w Raffles Europejskim również znajdujÄ… siÄ™ produkty z mojego portfolio.

 

 

Jak wyobraża sobie Pani odbiorców marek z Pani portfolio?

To Å›wiadomi klienci, którzy majÄ… potrzebÄ™ posiadania estetycznych rzeczy. Lampy wspaniale dekorujÄ…, ale też doÅ›wietlajÄ… wnÄ™trze, co jest nieodzowne, bo lampa ma speÅ‚niać wysokie wymogi estetyczne, ale przede wszystkim dawać Å›wiatÅ‚o. W naszych warunkach klimatycznych to niezwykle ważne, jesieniÄ… i zimÄ… to Å›wiatÅ‚o daje nam energiÄ™.

Produkty Å‚azienkowe oferujÄ… z kolei ponadczasowy design, które nie znudzÄ… siÄ™ mimo zmieniajÄ…cych siÄ™ trendów. To ważne, bo my, Polacy, nie robimy tak czÄ™sto remontów jak spoÅ‚eczeÅ„stwa zachodnie. UrzÄ…dzamy siÄ™ na lata, zatem jakość i aspekt uniwersalnoÅ›ci sÄ… istotne.

 

 

Czy bestsellery sprzedażowe w Polsce są takie same jak w innych krajach Europy?

Tak, tyle że kiedyÅ› nowoÅ›ci docieraÅ‚y do Polski z opóźnieniem. Podczas gdy gdzie indziej byÅ‚y już obecne do znudzenia, u nas dopiero objawiaÅ‚y siÄ™. Obecnie bestsellery u nas i w innych krajach raczej siÄ™ pokrywajÄ…. Polacy, na szczęście, stali siÄ™ bardziej otwarci na design z caÅ‚ego Å›wiata. Nasze spoÅ‚eczeÅ„stwo nie jest może tak zamożne jak spoÅ‚eczeÅ„stwa zachodnie, ale coraz częściej korzysta z usÅ‚ug projektantów wnÄ™trz i docenia piÄ™kno otoczenia. WiÄ™cej osób ma też Å›wiadomość, czym jest oryginaÅ‚, a czym kopia, tej drugiej mówiÄ…c stanowcze “nie”.

 

Czy jest coÅ›, co Å‚Ä…czy marki, którymi siÄ™ Pani opiekuje?

Same produkty sÄ… zróżnicowane. Propozycje Marset sÄ… utrzymane w stylu skandynawskim, minimalistyczne, nowoczesne. Decor Walther ma eleganckÄ…, ponadczasowÄ… ofertÄ™. MM Lampadari to klasyka w nowoczesnym wydaniu. Inbani to nowoczesne wariacje stylistyczne. Ich wspólnym mianownikiem jest Å›wietny design i bezkompromisowa jakość. To, co z kolei Å‚Ä…czy tych producentów, to pewność, że potrafiÄ™ we wÅ‚aÅ›ciwy sposób zająć siÄ™ ich produktami. Oni doskonale wiedzÄ…, że  za moimi sukcesami stoi nie tylko konsekwentny wysiÅ‚ek, ale i pasja, absolutne oddanie sprawie.

bottom of page